fbpx

Praca biurowa, siedzący styl życia, brak aktywności fizycznej – to główne przyczyny problemów z kręgosłupem. Na bóle kręgosłupa uskarża się dziś coraz więcej Polek i Polaków. Cierpią nie tylko seniorzy, ale również ludzie młodzi, nierzadko nastolatki. Problemy z kręgosłupem to nie tylko choroby zwyrodnieniowe wynikające z zaawansowanego wieku, ale także skolioza i dyskopatia. Ta ostatnia diagnozowana jest coraz częściej. Jak sobie radzić z problemem w momencie, kiedy tradycyjna rehabilitacja nie daje pożądanych efektów? Skuteczną metodą walki ze schorzeniami kręgosłupa jest joga kręgosłupa. Wdrożona w życie, niweluje dolegliwości bólowe, podnosi gibkość ciała, przyczynia się do poprawienia siły mięśni i ścięgien, w efekcie czego mięśnie stają się bardziej elastyczne i rozciągnięte. Joga wzmacnia system nerwowy i zapewnia lepsze ukrwienie kręgosłupa. Jednym słowem mówiąc, fizjoterapia jogą to skuteczna broń w walce ze wszelkimi niedogodnościami związanymi z kręgosłupem.

Dla kogo joga kręgosłupa?

Joga kręgosłupa to zajęcia polecane zarówno osobom, które borykają się z chorobami kręgosłupa lub cierpią na przewlekłe bóle pleców i chcą się ich pozbyć, jak również tym wszystkim, którzy chcą zminimalizować ryzyko wystąpienia dyskopatii i innych chorób. Joga medyczna doskonale sprawdza się w przypadku osób po kontuzjach, pracujących fizycznie i mających przeciążony kręgosłup, a także prowadzących siedzący styl życia, które chcą wzmocnić mięśnie pleców, poprawić samopoczucie i swobodę ruchu oraz podnieść komfort codziennego życia.

Joga kręgosłupa w skoliozie i dyskopatii

Joga jako system terapeutyczny jest coraz częściej wykorzystywana w rehabilitacji. Nic w tym dziwnego, gdyż właściwości zdrowotne jogi są nieocenione. Trening jogi szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku skoliozy i dyskopatii. Można rzecz, że jest najlepszym wsparciem w leczeniu tych dwóch chorób. Nie dość, że przynosi ulgę w dyskomforcie, to przede wszystkim sprawia, że efekty terapii są trwałe i nacelowane bezpośrednio na problem. Warunek jest tylko jeden – należy ćwiczyć pod okiem wykwalifikowanego i doświadczonego fizjoterapeuty. Ćwiczenia wykonywane podczas praktyki jogi medycznej zapewniają odpowiednie odżywienie kręgosłupa, a przede wszystkim aktywują układ nerwowy parasympatyczny, co przekłada się na obniżenie dyskomfortu w postaci chronicznych dolegliwości bólowych. Systematyczne treningi jogi przyczyniają się do zminimalizowania, a nawet całkowitego ustania dyskomfortu związanego ze skoliozą lub dyskopatią.

Joga kręgosłupa – skuteczna pomoc w walce z bólem

Bóle kręgosłupa to codzienność wielu osób. Czasami wynikają z chorób zwyrodnieniowych, innym razem z dyskopatii lub skoliozy. Bardzo często są również następstwem nadmiernego spięcia mięśni wynikającego ze stresu lub przeciążenia pleców. Dolegliwości bólowe mogą być także spowodowane siedzącym trybem życia i obciążeniem ciała, jakie ono wywołuje. Niekiedy ból pleców ustępuje po odpoczynku i wzięciu tabletki przeciwbólowej. Czasami jednak utrzymuje się długo i tym samym zmusza do wypróbowania innych sposobów. Treningi jogi to skuteczna broń w walce z bólem, niezależnie od jego przyczyny. Odpowiednio dobrane ćwiczenia nie maskują bólu, a efektywnie go minimalizują lub całkowicie likwidują.

Joga poprawia siłę mięśni i ścięgien. Idealnie rozciąga przykurczone i spięte mięśnie, a jednocześnie sukcesywnie je rozluźnia niwelując dokuczliwy ból. Co więcej – joga pozwala pozbyć się uczucia sztywności mięśni w okolicach kręgosłupa. Przywraca gibkość i elastyczność, a także zapewnia lepsze ukrwienie kręgosłupa. Joga medyczna wzmacnia również system nerwowy i dzięki temu zapobiega zapaleniom nerwów. Efekt tego jest taki, że pacjent odzyskuje dobre samopoczucie, a przykre dolegliwości stają się jedynie wspomnieniem. Warto w tym miejscu podkreślić, że fizjoterapia jogą przynosi szybsze efekty leczenia w porównaniu z konwencjonalną rehabilitacją.

Zdrowy kręgosłup dzięki terapii jogą

Zdrowy kręgosłup nie musi znajdować się w strefie marzeń. Wybierając trening jogi w każdej chwili można wzmocnić mięśnie odpowiadające za siłę i zdrowie kręgosłupa. Pozytywny wpływ jogi został udowodniony już dawno temu. Przede wszystkim odpowiednio dobrane zestawy ćwiczeń, które pacjent będzie wykonywał regularnie, przyniosą odczuwalną ulgę i wzmocnią mięśnie kręgosłupa. Techniki wykorzystywane podczas treningu jogi, takie jak np. napięcia izometryczne, stretching, trakcje, wyciągi, ćwiczenia z obciążeniem, w odciążeniu czy relaksacja nerwowo-mięśniowa są również powszechnie stosowane w rehabilitacji. Stąd potwierdzona ich skuteczność. Jednak to nie wszystko. Wykonywane podczas treningu asany prostują kręgosłup i uelastyczniają stawy. Dzięki temu, że w trakcie wykonywania ćwiczeń kręgosłup pracuje w różnych kierunkach, pozostaje giętki i zdrowy.

Joga medyczna rozluźnia kręgosłup

Joga na kręgosłup działa relaksująco, rozluźniająco i antystresowo. Stąd bardzo często polecana jest osobom, które na co dzień narażone są na sytuacje stresowe i przewlekłe napięcie. Gdyż jak wiadomo, stres ma ogromny wpływ na kondycję naszego kręgosłupa. Spinając mięśnie i stawy przyczynia się do wystąpienia dolegliwości bólowych, a także nieprzyjemnego uczucia gniecenia, a nawet pieczenia. Joga rewelacyjnie rozluźnia spięte mięśnie pleców i tym samym pozwala pozbyć się dyskomfortu. Ćwiczenia rozciągające kręgosłup połączone z izometrycznym napinaniem mięśni sprawiają, że kręgosłup się wydłuża, zmniejszają się wszelkie przykurcze mięśniowe, a ruchomość stawów wzrasta. Dodatkowo podczas treningu jogi przywrócona zostaje równowaga statyczna, a narządy ruchu zostają odciążone. Niekiedy już jedną asaną można zastąpić kilka ćwiczeń stosowanych w klasycznej fizjoterapii.

Joga poprawia ruchomość stawów kręgosłupa i stawów obwodowych

Systematycznie wykonywane asany poprawiają ruchomość nie tylko stawów kręgosłupa. Korzystnie wpływają również na stawy obwodowe, np. biodrowe. Jest to o tyle ważne, że usprawniając stawy obwodowe pośrednio uzyskujemy odciążenie kręgosłupa, także w miejscu uszkodzenia. Badania pokazują, że nawet jeśli mamy problem z kręgosłupem lędźwiowym, to warto odblokować funkcjonalnie również odcinek piersiowy.